AIDA ... S
Ak ste sa niekedy vážnejšie zaoberali marketingovou stratégiou, komunikáciou alebo predajom, asi ste už počuli o postupnosti, ktorú musíme dodržať. AIDA tu neznamená taliansku operu, ale je skratkou odvodenou z anglických slovíčok attention (pozornosť), interest (záujem), desire (túžba) a action (to snáď už nemusím prekladať?). Toto sú štyri schodíky, po ktorých musíme vyšliapať, keď chceme úspešne uzavrieť obchod.
Pozornosť
Každý marketér vie, že zaujať pozornosť je kritický moment. Ak sa nám nepodarí upútať pozornosť potenciálneho zákazníka natoľko, aby si nás vypočul, je celá snaha márna. Bez pozornosti reklamné posolstvo nemáme šancu preniesť a predaj sa ani nezačne. Urobme to jasne a zrozumiteľne, aby každý hneď vedel, akú výhodu bude mať zo spolupráce s nami.
Záujem
Pozornosť musíme udržať nielen na začiatku, ale dostatočne dlho, aby sme odovzdali potrebné informácie. A platí to rovnako v klasických médiách, ako aj na webstránke. V tejto chvíli musíme záujemcovi poskytnúť kvalitné informácie, ktoré ozrejmia hodnotu produktu alebo služby.
Túžba
Ak chceme dosiahnuť, aby ľudia túžili po našich produktoch, nepoužívajme popis technických parametrov, ale objasnime výhody a prínos. Vytvorme v mysliach jasný obrázok, ako si človek užije svoje nákupné rozhodnutie u nás. Napríklad, nikto netúži po mnohogigovej pamäti svojho mp3 prehrávača, ale po tom, aby si svoju rozsiahlu diskografiu mohol vziať so sebou vo vrecku, kamkoľvek pôjde. Alebo ako to poznáme z kozmetického priemyslu, ktorý predáva ženám krásu a nie kozmetiku...
Akcia
Úspech sa dostaví až vo chvíli, keď sa z potenciálneho zákazníka stane reálny zákazník. Výzva k tomu, aby ľudia objednali alebo priamo kúpili produkt, či zaregistrovali sa na webe je životne dôležitou súčasťou marketingovej a predajnej aktivity. Vždy povedzte záujemcovi jasne, aký by mal byť jeho ďalší krok, akou formou môže objednať, zaplatiť a prevziať tovar.
Prečo to posledné „S“?
Ak sa nechceme stať len miestom na jediné zastavenie, musíme dosiahnuť viac ako predaj. Na konci tohto procesu chceme mať spokojného zákazníka, ktorý bude výrobok používať a pochváli sa aj svojim známym. Preto posledné S zastupuje spokojnosť (angl. satisfaction). Dbajme na to, aby ľudia mali plnú dôveru k našej spoločnosti i ponuke. Malo by byť samozrejmé, že v prípade oprávnenej nespokojnosti vyriešime reklamáciu tak, aby zákazník neodchádzal od nás frustrovaný, ale naopak, malou pozornosťou navyše mu vynahradíme čas, ktorý stratil. Garancia vrátenia peňazí je iným podobným nástrojom, ktorý zvýši dôveru v naše služby a pomôže predísť negatívnemu PR.