V priemyselnom tovare to poznáme už dávno, takmer každá vec, ktorú používame, pochádza z Číny či jednoducho z Ázie. Nadávame, že nám to prináša nezamestnanosť, stráca sa spojenie výskumu a výroby čo nakoniec vo firmách vedie k zníženej schopnosti inovácií. Ale nakupujeme, pretože je to lacnejšie a za rovnakú vec vyrobenú doma už nie sme ochotní zaplatiť ich cenu. Na seminároch stretávam čoraz viac českých a slovenských podnikateľov, ktorí tu majú len „mozog svojej firmy“ výroba, distribúcia a všetko ostatné prebehne v cudzine, inak by neboli konkurencieschopní.
Samozrejme, tento trend sa nezastavil pri výrobkoch. Call centrá našli svoj raj v Indii, kde vám operátori pomôžu síce s trochu divným prízvukom a občas aj nerozumejú, ale inú možnosť aj tak nemáte. Nakoniec, aj na Slovensku ich máme zopár, kvôli európskym jazykom, ktovie ako dlho vydržia, kým sa posunú ďalej na východ.
A nemôžme sa diviť, že internet priniesol aj ponuku akejkoľvek ďalšej práce, marketingové služby vrátane kreativity, ktoré pre nás môže urobiť niekto lacný a vzdialený. Webové stránky svetového sprostredkovania zákaziek umožňujú naťukať akúkoľvek požiadavku a počkať, kto ponúkne jej realizáciu za najvýhodnejších podmienok.
Nie sú tak ďaleko časy, keď medzinárodné koncerny poslali do Východnej Európy svoje jednotné celosvetové kampane a po preklade ich pustili do éteru. Príliš to nefungovalo, tí múdrejší sa rýchlo poučili a uvedomili si, že východiská, podmienky života a úroveň poznania je v rôznych krajinách rozdielna a lepšie bude vychovať a podporiť lokálnych copywriterov, grafikov, stratégov. Nie preto, že by centrály túžili pozdvihnúť tú-ktorú krajinu, ale preto, že je to dobré pre biznis!
Čaká nás opäť doba priemerného unifikovaného grafického dizajnu z Indie a reklamné texty z Číny? Nemôžeme popierať, že sa to deje, aj keď zatiaľ toto strašidlo obchádza anglicky hovoriace krajiny. U nás sa zadávatelia pokúšajú skôr nájsť skryté talenty (a najmä najlacnejších dodávateľov) medzi študentmi a kreatívcami produkujúcimi „na kolene“. Nechcem nikomu brať ilúzie, napokon, vždy je šanca že keď otvoríte milión perlorodiek, nájdete aj perlu...
Poctivý a kvalitný copywriting i dizajn má svoju cenu. Vyžaduje skúsenosti, nástroje, vzdelávanie, ale aj testovanie, overovanie, hľadanie. Ak ju klient nie je ochotný zaplatiť, môže mať „intuitívny“ návrh od niekoho, kto netuší, že by sa mal zaoberať alternatívou. Možno bude návrh dokonca pekný, otázka je, či reklama bude účinná.
Vždy ma prekvapujú zadávatelia, ktorí idú vynaložiť milióny na reklamné plochy a časy, ale nie sú ochotní zaplatiť dobrý grafický či textový návrh, prípadne jednoduché testovanie. Alebo webstránky vyrobené laikmi, v ktorých nenájde informáciu ani samotný podnikateľ, nieto ešte jeho zákazník. Aký rozdiel v príjmoch spôsobí dvojnásobné percento účinnosti a koľkokrát sa vráti rozdiel medzi brilantnou a priemernou textárskou prácou?