Možno, že dnešná ekonomická situácia samostatnému podnikaniu príliš nepraje. Neustále zmeny zákonov, zvyšovanie ekonomickej záťaže živnostníkov a mnohé nepredvídané situácie sťažujú štart nového podnikania. Ale firma je tak trochu ako dieťa. A rodičovská rada, ktorú som dostala pri plánovaní môjho potomstva, znela: „Na deti nikdy nebola vhodná doba, buď sa včas odhodláš, alebo ich nebudeš mať...“ Možno vás táto myšlienka už dlhšie láka a možno ste v týchto turbulentných časoch prišli o prácu. Porozmýšľajte, či to nie je práve pre vás príležitosť postaviť sa na vlastné nohy.
V čom som dobrý a robím to rád?
Kto je aspoň trochu realista a odhodláva sa na štart nového podnikania, určite neočakáva jednoduché, rýchle a bezprácne príjmy. Na začiatku sa málokto vyhne dlhým nadčasom, poctivému „prekopávaniu“ plánov po nociach, pokusom i omylom. Ak to máte zvládnuť, je dôležité, aby ste mali radi to, do čoho sa púšťate a každá hodina v práci vám nepripadala ako nezaslúžený trest. Vyberte si oblasť, ktorá vás vždy zaujímala, hľadajte klientov, s ktorými si ľudsky rozumiete, snažte sa využiť svoje silné stránky tam, kde budú prospešné. Na začiatku nejde vždy o okamžitý zárobok, vhodnou cestou môže byť preukázať svoju kompetenciu v nejakej forme pomoci zadarmo. Z vlastných skúseností viem, že takáto „investícia“ času a úsilia málokedy zostane neohodnotená a vytúžená zákazka sa dostaví.
Veľká väčšina živnostníkov a začínajúcich podnikateľov sa vrhne na akúkoľvek objednávku, ktorá sa vyskytne. Na začiatku to môže byť cesta, ktorá pomôže pokryť náklady, ale z dlhodobého hľadiska vás takýto spôsob práce rýchlo prestane baviť. Je lepšie svoje úsilie koncentrovať na taký typ práce, ktorý je efektívny a špecializovaný.
Vaše meno je vaša značka
Ak podnikáte sám, je dôvera zákazníkov vašou najcennejšou devízou. Keď volíte remeselníka, ktorý má opraviť izoláciu vašej strechy, vezmete si najlacnejšieho alebo takého, ktorému najviac dôverujete?
Spoľahlivosť, čestný prístup a plnenie sľubov, to sú charakteristiky, ktoré budujú vašu reputáciu. Ak sa vám prihodí chyba, nesnažte sa ju skrývať či dokonca zvaliť na klienta, prijmite svoju zodpovednosť a veci napravte. V takomto prípade vôbec nemusíte prísť o biznis, občas to dokonca vašu dôveryhodnosť ešte posilní, pretože každý normálny človek pochopí, že kto robí, robí aj chyby.
Dodržiavajte svoje sľuby a ak nemôžete splniť termín, oznámte to zákazníkovi vopred, nie až keď to rozčúlený zistí sám. Pristupujte ku každej zákazke zodpovedne, pretože ak si nedáte záležať na malých dodávkach, rýchlo sa stratí dôvera vo vašu spoľahlivosť pri väčších projektoch. A zmysel pre detail je to, čo odlišuje skutočného majstra od všetkých ostatných konkurentov.
Budujte vzťahy
Hľadanie nových zákazníkov je časovo i finančne značne náročné. Spôsobuje, že množstvo času, ktorý by sme mohli venovať efektívnemu dodávaniu služieb a teda premietnuť do svojich „platených“ hodín, strávime vyhľadávaním kontaktov a oslovovaním potenciálnych zákazníkov. Snažte sa preto o dlhodobú spoluprácu a získanie viac než jednej objednávky, veď aj pre klientov je jednoduchšia spolupráca so stabilným partnerom, ktorý už pozná situáciu a dá sa naň spoľahnúť.
Ak chcete vybudovať trvalejšie vzťahy, musíte robiť trochu viac než dodávať poctivú prácu, tá je totiž samozrejmosťou. Zaujímajte sa o zákazníkov aj mimo platenej dodávky, investujte svoj voľný čas alebo ponúknite dobrú radu, ak môžete v niečom pomôcť. Nepozerajte sa na zákazníka ako na „fakturačnú adresu“ a zostaňte v kontakte s ním aj po dokončení objednanej práce. Budete prekvapení, ako často vás ľudia odporučia svojim známym, koľko nových kontaktov získate akosi pomimo. A väčšinou ide o skutočných záujemcov o vaše služby, nemusíte ich zložito presviedčať, aby si za dodávateľa vybrali práve vás a nie konkurenciu.
Budete potrebovať odvahu aj vytrvalosť
Sú šťastlivci, ktorí so svojím nápadom objavia dieru na trhu a okamžite zabodujú. Ale nebuďte prekvapení, ak si váš štart vyžiada dlhší čas a aj v neskorších rokoch budete musieť prekonávať obdobia, keď by ste to najradšej „zabalili“. Nevzdávajte sa ľahko, nejeden úspešný podnikateľ si musel na začiatku svojej samostatnej dráhy privyrábať nejakou formou brigády. Ak ste si zvolili oblasť, ktorá je pre vás príťažlivá a veríte svojej myšlienke, skôr či neskôr sa poctivá snaha presadí. Na rozdiel od zamestnanca nebudete mať nalinkované povinnosti a ani „sociálne istoty“, získate však veľkú slobodu. V skutočnosti je istota zamestnania ďaleko menšia, než istota, ktorú môžete vybudovať sám pre seba, ak rozbehnete rozumné podnikanie. Pretože najväčšou istotou je schopnosť niečo nové vytvoriť a o túto výhodu vás nepripraví konkurencia, ani zhoršené ekonomické podmienky na trhu.