Podpora predaja na internete má svoje pravidlá, ale môže sa vám za vašu námahu bohato odmeniť. Naučte sa čo najviac o možnostiach, ktoré toto moderné médium prináša a zistíte, že internetový marketing nie je vyhradený len mladým IT špecialistom a nejedna zákonitosť predaja sa s ním zvláda oveľa príjemnejšie.
Mnohí podnikatelia si mýlia návštevníkov webstránky s chodiacimi peňaženkami. Automaticky predpokladajú, že ľudia, ktorí hľadajú niečo na webe sú nedočkaví nakúpiť ich výrobky. Nie je to pravda, ľudia na internete nehľadajú reklamné texty a výhodné ponuky, hľadajú predovšetkým informácie (samozrejme, niekedy aj zábavu, ale to je téma z iného súdka). Na rozdiel od Zlatých stránok, ktoré človek brával do ruky takpovediac v núdzi, t.j. v situácii „kvapká kohútik“, či „pokazila sa pračka“, pri internetovom vyhľadávaní sú potenciálni zákazníci často ešte v štádiu zvažovania.
Ak chcete vybudovať úspešný internetový obchod, resp. využívať web na podporu podnikania, musíte byť schopný ponúknuť také výrobky a služby, ktoré ľudia hľadajú a sú ochotní za ne zaplatiť. Neraz sa začínajúci podnikatelia pokúšajú predať čosi, o čo nie je záujem. V šťastnejšom prípade (alebo aspoň tých pružnejších) až trh nasmeruje do trošku inej oblasti a posunie ich toho povestného pol metra k zlatej žile. Dajte si námahu s analýzou kľúčových slov, ktoré vaša (zatiaľ vytúžená) klientela vyhľadáva, upravte a sformulujte svoju ponuku tak, aby prinášala reálny osoh, uspokojila už existujúci dopyt. Keď som začínala podnikať, mala som, napriek dlhoročným marketingovým skúsenostiam, v úmysle venovať sa prekladateľstvu. Až zákazka firmy, ktorá nepotrebovala text preložiť, ale v cudzom jazyku napísať, mi otvorila oči! Objavila som, ako môžem svoj potenciál využiť naplno a finančné ohodnotenie tvorby reklamného textu sa pohybuje v iných kategóriách, ako prekladateľstvo.
V predchádzajúcich riadkoch som už naznačila, že návštevník webstránky ešte nutne nedrží v ruke kreditnú kartu. Aby sa dostal k tomuto kroku, musíte ho presvedčiť, že ste to práve vy, kto jeho potrebám rozumie najlepšie. Mnohé www stránky sú plné reklamných textov, ktoré však obsahujú len veľmi málo hodnotných informácií. Keď má človek vytiahnuť peňaženku a zvlášť v situácii, keď svojho obchodného partnera nestretáva osobne, napadnú ho neraz rôzne nepríjemné sklamania spojené s predchádzajúcimi nákupmi. Preto je opatrný, citlivý na akýkoľvek nátlak. Predstavte sa inak ako vaša konkurencia. Poskytnite dobré a hodnotné rady zadarmo. Kvalitná e-kniha, manuál riešenia bežných problémov, biela kniha či video s praktickým obsahom sú dobrým krokom pri získavaní dôveryhodnosti. Nezačnite s okamžitým apelom na kúpu, dajte zákazníkovi priestor, aby ocenil vašu profesionalitu. Keď mu ukážete, ako môže svoj problém vyriešiť, predstavte mu svoju službu ako optimálny spôsob riešenia. Môže to trvať aj dlhšie, váš kontakt by mal preto zostať pravidelný, ale nikdy neskĺznuť do obťažovania. E-mail, ktorý prinesie hodnotu, nikoho neurazí, ale vyhnite sa mláteniu prázdnej slamy len kvôli vyššej frekvencii mailingu. Ak bude sám zákazník cítiť, že sa chce rozhodnúť pre kúpu, nakúpi u vás rád.
Hodnotné informácie nielen zaujmú návštevníkov, ale s veľkou pravdepodobnosťou sa stanú aj predmetom ďalšieho odporúčania. Jednak sa tým šíri vaše dobré meno a rastie profesionálny kredit, a neraz sa zväčšuje aj sieť linkov, ktoré sú nasmerované na vašu webstránku. To, samozrejme, ocenia vyhľadávače zvyšovaním rankingu vašej www stránky. V tomto smere by ste aj vy sami mali urobiť pre svoju webstránku čosi viac. Prihláste sa na internetové fóra, komunikujte a komentujte, prispejte zaujímavými článkami. Zaregistrujte svoj web v rôznych typoch databáz a internetových vyhľadávačov, ale dajte pozor, aby to boli kvalitné stránky. V opačnom prípade by vám totiž prelinkovanie neprospelo, naopak, vyhľadávače by vás za „zlé“ linky penalizovali. Nedávno som analyzovala, z ktorých adries prichádza na moju stránku najviac návštev a objavila som stránku, o ktorej som predtým netušila. Na nej sa nachádzala časť textu môjho článku ako praktická rada mladým podnikateľkám a link, ktorý odporúčal prečítať si viac na mojej stránke. Za takúto podporu môžem iba poďakovať, nestála ma žiadnu dodatočnú námahu ani finančné zdroje.
Internetový marketing je skvelý nástroj. Nezabudnite však, že stále zostáva nástrojom. Pripraviť obchodnú a marketingovú stratégiu, napísať reklamný text, v ktorom poskytnete hodnotný obsah (a "content premeniť na konverziu"), či urobiť správne marketingové rozhodnutia musíte vy sami.