Marketingové poradenstvo a texty

Nenechávajte ťarchu rozhodovania na svojich zákazníkoch

11.08.2010 10:35

Rozhodovať o veľkých veciach nie je jednoduché a nemusí ísť pritom o miliónové projekty. Rozhodnutie, ktoré urobíme, môže mať dlhodobý vplyv na náš úspech, prácu, smerovanie. Pritom je jasné, že jednou z najhorších situácií v podnikaní je stav, keď sa manažér nedokáže rozhodnúť a jeho tím zostáva v neistote. Ti je častokrát aj nesprávne rozhodnutie lepšie ako žiadne, pretože aspoň vytvorí situáciu, keď chybu zistíme a môžeme ju napraviť.

Ak aj vy máte občas pocit, že proces rozhodovania je príliš zložitý, odporúčam vám knižku "Jak se rozhodují moudří" (A.Sandoski, B.Zeckhauser), v ktorej som si ja osobne našla veľa nových podnetov. Ale na tomto mieste by som sa chcela pozrieť na rozhodovanie z hľadiska marketingového, alebo ak chcete, predajného.

Možno so mnou budete súhlasiť, že v roli zákazníka sme dnes nároční až rozmaznaní. Chceli by sme mať vo všetkom rozsiahly výber, dostať množstvo informácií, alternatív a všetko potrebné pre svoje rozhodnutie. Paradoxne, čím viac informácií získame a z čím širšej ponuky výrobkov si vyberáme, tým ťažšie sa nám zdá zvoliť si správne riešenie a rozhodnúť sa.

Keď pripravujete obchodnú prezentáciu, či ponuku, nesnažte sa uviesť v nej všetko. Vašou úlohou je skôr vybrať tie správne informácie, než s nimi zákazníka zasypať. Poskytnite možnosti, vopred odpovedzte na otázky, ktoré je možné očakávať, nenechajte v tom však zákazníka samého.  Pomôžte mu vybrať vhodné riešenie pre konkrétnu potrebu, vyfiltrujte z informácií tie, ktoré sú zmysluplné. Ak poskytnete dobré rady ako špecialista na svoju oblasť, zvýšite jeho pocit istoty. Pretože keď vydávame svoje peniaze, chceme vedieť, že náš dodávateľ je kompetentný a náš nákup u odborníka bezpečný.

Rovnaký princíp platí pre webstránky. Prehľadnosť, jednoduchosť, zrozumiteľnosť a rýchla dostupnosť informácií je to, čo tu víťazí. Zabudnite na uvítacie formulky, rozsiahle histórie a vlastnú chválu. Dobrý popis produktov a služieb, obchodné podmienky, spôsoby a lehoty dodávky, referencie - to je to, čo zákazník potrebuje a ocení. Pekný príklad nájdete na stránke Amazon, kde váš výber literatúry odobrí odporúčanie a hodnotenie ďalších čitateľov a ešte vás upozorní, čo iné si títo zákazníci kúpili. Nestačí predsa informácie na stránke mať, musia byť aj nájdené tými správnymi záujemcami.

 

 

(c) 2008 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web zdarma!Webnode