Ak chcete spolupracovať so zákazníkom dlhodobo, buďte pre neho niečím viac, než len dodávateľom. Vašu úprimnú snahu pomôcť vám odplatí zákazkou.
Buďte osobnosť z mäsa a kostí, nie anonymný odosielateľ
Snažte sa svojmu klientovi priblížiť a predstaviť sa mu ako reálny človek, ktorý skutočne počúva, zaujíma sa o neho, komunikuje s ním. Nie ako softvér, či odpovedajúci telefónny záznamník, ale ako pracovník, ktorý je tu pre záujemcov. Ľudia spolupracujú s ľuďmi, nie s firmami, preto ukážte kúsok osobnosti a zmyslu pre humor aj v obchode B2B. Budete prekvapení, že to zapôsobí oveľa silnejšie, ako strohý technický štýl komunikácie.
Vždy dajte zákazníkovi hodnotu – bez ohľadu na to, či práve ide o nakupovanie
V každom liste, ktorý klientovi pošlete, pri každom kontakte, ktorý s ním máte, sa pokúste odovzdať mu užitočné a hodnotné informácie. Pri písaní textu direkt mailových listov, ktorými chcete ponúknuť svoje produkty, sa zamerajte aj na to, čo by zákazníkovi pomohlo riešiť jeho problém, bez ohľadu na vašu ponuku. Poraďte mu, poskytnite návody, možnosti riešení, zašlite mu svoju e-knihu. Občas je dokonca vhodné dať adresátovi malý darček, vzorku, propagačný materiál alebo niečo podobné. Za to, že si vaše posolstvo prezrie, venuje mu pozornosť. Ľudia to ocenia a odlíšite sa od mnohých iných, ktorí „len predávajú“.
Zdieľajte s ľuďmi príbehy, ktoré vás odlíšia
Vykreslite vo svojich textoch zaujímavé situácie, prekvapte ľudí, zabavte ich alebo ich príjemným spôsobom niečo naučte. Pošlite pohľadnicu z ciest, ukážte niečo zo svojho hobby. Snažte byť rozprávačom, ktorý má čo povedať a podelí sa so zážitkami. Budujte svoju komunikáciu na veciach, ktoré zákazníkov zaujímajú, a nemusí to byť vždy len v ich pracovnej oblasti, občas poslúži ako odrazová téma zdravie, vzťahy, či peniaze. Odlíšte sa od všetkých ostatných nudných obchodných ponúk.
Dodajte všetko čo ste sľúbili – a k tomu „čerešničku na torte“
Je samozrejmé, že výrobky a služby musia bezvýhradne uspokojiť všetky požiadavky, ktoré váš zákazník očakáva. Ak sa niekto po vašich pekných sľuboch sklame pri ich plnení, nabudúce nepríde a bude si hľadať iného partnera.
Ale pre budovanie lojality a dlhodobého vzťahu by ste mali urobiť ešte niečo viac. Poskytnúť čosi nečakané, dodatočnú službu, ktorá prekvapí. Jednoducho nájsť to, čo zákazníkovi urobí radosť, pričom si povie: „Super, toto som nečakal, ale potešilo ma to!“ Toto je cesta k prirodzenému budovaniu dobrých a dlhodobých obchodných vzťahov.