Práve som si prečítala v našom mestskom magazíne InBa, že presne pred 500 rokmi, v roku 1510 bola ťažká hospodárska kríza kvôli nedostatku finančného kapitálu a Bratislavčania trpeli dodatočnými kráľovskými daňami. Niečo vám to pripomína? V každom prípade nič nového pod slnkom...
Ak sme doteraz predávali bez námahy, možno musíme mnohé veci prehodnotiť a zabrať. V poslednom roku som mala niekoľko rozhovorov s predajcami nehnuteľností a cítila som, ako ich situácia nepríjemne zaskočila. V časoch hojnosti na žiadnu propagáciu (a žiaľ, ani na rezervy) nepomysleli, teraz zase chýbajú zdroje. Nemá zmysel vzdávať to, len veslovať treba namáhavejšie.
Nezabudnite, že vaši ľudia sú jedným z najsilnejších nosičov vašej reklamy. A dnes v čase facebooku, twitteru a ďalších „sociálnych vymožeností“ to platí mnohonásobne. Nezabúdajte na to a nesklamte ich dôveru. Očakávajú od vás jasné posolstvá, rozptýlenie svojich obáv, sú ochotní pracovať tvrdšie. Nezakrývajte negatíva, ale nedajte na sebe znať porazenecké nálady. Zintenzívnite štúdium, hľadajte radu a inšpiráciu u skúsených a úspešných, obzerajte sa po svojom trhu i ponad neho. A keď sa rozhodnete, aký smer zvolíte, pracujte sústredene na dosiahnutí najdôležitejších cieľov.
Lekár pred operáciou urobí všetky potrebné prípravy, ale nepoddáva sa hrôze z toho, že sa niečo nepodarí. Pripravte sa na všetko, no uvedomte si, že niektoré výdavky sú tu preto, aby zabezpečili produkciu. Pre samé šetrenie neškrtnite fľaše s kyslíkom pre pacienta.
V položkách, ktoré vás držia pri živote a majú dobrú návratnosť môže byť potrebné investovať ešte viac ako doteraz. Ďalšie výdavky sú v kategórii nevyhnutné, ak chceme naplniť dôležité štandardy, tieto treba udržať na prijateľnej úrovni. Pri výdavkoch, u ktorých návratnosť je premenlivá alebo neistá, sa rozhodujte operatívne. A napokon, čo nemá hodnotu pre zákazníkov a vplyv na prežitie firmy, škrtnite.
Pre svojich najlepších zákazníkov urobte práve teraz maximum. Buďte s nimi v častejšom kontakte, pomôžte im uspieť. Z priemerných klientov sa pokúste urobiť najlepších. A zákazníkov, ktorí vás stoja viac ako prinášajú, sa pokúste dostať do správnej výmeny. Buď znížte služby, ktoré im poskytujete a tak zabezpečte potrebnú ziskovosť, alebo sa s nimi rozlúčte. Zistíte, že sa vám uľaví.
Ak ste v dobrých časoch nepodcenili meranie výsledkov svojej reklamy, dokážete sa zamerať na tie formy, ktoré prinášajú najväčšiu návratnosť a investovať na tomto poli. Ak ste merania v minulosti podcenili, ale veríte, že reklama prináša efekt, začnite merať a prísne hodnotiť výsledky. Aktivity, ktoré len reagovali na práve aktuálnu ponuku inzertného média, vylúčte.
Využite spôsoby propagácie, ktoré síce znamenajú viac práce, ale nevyžadujú vysoké náklady a prinášajú efekt. Precízna práca v PR, kvalitne pripravená webstránka a internetová reklama, budovanie kontaktov, e-mailový a direct mailový marketing, drobné podujatia. Ak ste doteraz nevyužívali blogy, je najvyšší čas sa s nimi zoznámiť a tiež začať prispievať do odborných fór, záujmových internetových skupín a publikovať PR články na webe.
Ak rozmýšľate, či radšej budovať značku alebo vzťahy, dajte prednosť vzťahom. Toto je dôležité najmä v menších a stredných spoločnostiach, pre ktoré budovanie priamych kontaktov je prirodzené a ich situácia sa podstatne líši od veľkých korporácií.
Trénujte a motivujte svoj tím
Vytipujte kľúčových ľudí, predajcov a tých, ktorí rozhodujú o prežití firmy a investujte do najlepších. Ostatným členom tímu nájdite formy vzdelávania, ktoré im pomôžu bojovať s konkurenciou. Ak chýbajú zdroje, skúste e-learning alebo tréning zabezpečený skúsenými kolegami. Venujte práve teraz veľa pozornosti svojim ľuďom, pripomínajte im firemné posolstvo, chváľte ich drobné úspechy a odmeňte úsilie. Podržia vás v ťažkých časoch a ocenia otvorený a korektný prístup. Ak sa s niekým musíte nevyhnutne rozlúčiť, urobte to čestne a ľudsky. Inak umiestňujete do okolia časované bomby a tie nikto nemôže potrebovať.