Marketingové poradenstvo a texty

Malý rozpočet vyžaduje veľké nápady

17.11.2009 18:12

Aj keď váš marketingový rozpočet neoplýva miliónmi, premyslenou stratégiou môžete uspieť a zabezpečiť svojim investíciám efektívnu návratnosť. Nie, väčšinou to nie je o tom, že „budget“ prenecháte agentúre a vy si vyzdvihnete hotový mediálny plán, ktorý zapríčiní zázraky. Bude to vyžadovať vytrvalosť a poctivú prácu, ale s tým rozumní marketéri obvykle počítajú.

 

Čo pomôže vášmu elektronickému marketingu k úspechu

V dnešnom článku sa nechcem zamerať na optimalizáciu webových stránok, ani pay-per-click reklamu, aj keď ide bezpochyby o vynikajúce možnosti, ktoré nám internet priniesol. Chcem hovoriť o jednej z klasických foriem komunikácie a predaja, priamom marketingu. Je to cesta, ako udržať rozpočet pod kontrolou a navyše umožňuje pomerne jednoduché meranie účinnosti. Elektronická pošta je rýchla, nevyžaduje náročné balenie a spracovanie. No napriek všetkým výhodám mailov a príjemným úsporám, starú dobrú poštovú schránku úplne neodpíšte. Rozliční ľudia reagujú rôzne, niekto číta len elektronickú poštu a reklamné poštové zásielky vyhodí bez otvorenia, iný to robí presne naopak. Preto nezaškodí, keď so svojimi zákazníkmi komunikujete občas aj klasickými listovými zásielkami a využívate všetky cesty. Nasledovné princípy v podstate platia tak pre písanie listov, ako aj e-mailov.

Ak sa chcete vyhnúť problémom a rozladeniu tých, ktorých by ste radi oslovili, používajte len e-mailové adresy, u ktorých máte k dispozícii súhlas adresátov so zasielaním informácií. Môžete ich zbierať pri registrácii na vašej webstránke, formou súťaží, prípadne aj kúpiť u špecializovanej agentúry. Takýto prístup je nielen „čistý“ podľa zákona, ale je tu aj oveľa vyšší predpoklad akceptovania a prijatia správy. A ešte jedna rada: neposielajte poštu z anonymnej adresy typu „info“ alebo „meno firmy“ ale z adresy konkrétneho pracovníka.

 

Ako dosiahnuť, aby ľudia naše maily otvorili a prečítali?

Marketing sa podobá behu cez prekážky. Prvá, ktorú musíme prekonať, je ZAUJAŤ POZORNOSŤ. Koľko e-mailov dostanete za deň? Odhadujem, že u väčšiny ľudí sú to desiatky a čo je horšie, ich počet rastie. Máte len zlomok sekundy na to, aby ste čitateľa presvedčili o užitočnosti informácie. To, čo uvediete do predmetu mailu alebo titulku listu má obrovský podiel na úspechu vášho marketingu. Výskumy uvádzajú, že to je okolo 70 až 90% a to je dobrý dôvod, prečo sa nad formuláciou dôkladne zamyslieť. Účelom titulku je pritom jediná vec: dosiahnuť otvorenie e-mailu.

K najúčinnejším patria titulky, ktoré vzbudia zvedavosť, zapôsobia na emócie, prípadne vyvolajú strach z premeškania výhodnej príležitosti. Ak dokážete pridať individuálne oslovenie menom respondenta, tým lepšie.

 

Aký príbeh ľuďom ponúknete?

Keď je prvá prekážka za vami a ľudia otvorili mail, musíte sa postarať, aby ste ich záujem nestratili. Prekvapuje vás, že v dnešnom svete plnom objektívnych faktov a matematicky presných dôvodov je SILNÝ EMOTÍVNY PRÍBEH tým, čo ľudí oslovuje najviac? Motivujúce príbehy vytvárajú dôverný vzťah medzi rozprávačom a poslucháčom (alebo v tomto prípade čitateľom). Podeľte sa s ľuďmi o svoju skúsenosť a porozprávajte im, ako ste sa z neskúseného začiatočníka stali úspešným profesionálom, ako ste zdvojnásobili svoje príjmy, čo ste sa naučili a prinieslo vám úspech alebo ako riešia svoje problémy celebrity a mienkotvorcovia. Čím pravdivejší a autentickejší bude váš príbeh, tým väčšiu pozornosť získate. Nechajte ľudí nahliadnuť do svojho súkromia či za vrátnicu firmy. Ale nepreháňajte, zostaňte reálnym človekom z mäsa a kostí. Dobrý príbeh je nesmierne účinný spôsob, ako preniesť dôležité posolstvo a dosiahnuť, aby si ho ľudia uvedomili a zapamätali.

  

Tri dobré zásady pri písaní textov

Ak chcete, aby príjemcovia mailu vykonali určitú akciu, uveďte dôvod, prečo by tak mali urobiť. Jednoduché vysvetlenie spôsobí veľký rozdiel v ochote vyhovieť vám. Platí to dokonca aj vtedy, ak uvedený dôvod nie je práve životne dôležitý.

Pokiaľ znižujete cenu alebo likvidujete zásoby, povedzte pravdu, prečo to robíte. Nikto neverí, že mu poskytujete veľkú výhodu, pretože ste dobrák a sám budete mať z toho škodu. Zákazníci, s ktorými komunikujete „na rovinu“, vás odmenia ochotou nakúpiť práve u vás.

Ak si ľudia po prečítaní mailu povedia, že si to ešte premyslia a odpovedia neskôr, pravdepodobne sa k odpovedi už nikdy nedostanú. Lenivosť a zábudlivosť je ľudskej povahe vlastná, preto poskytnite dobrý dôvod na okamžitú reakciu. Odmena za rýchlu objednávku, časové obmedzenie ponuky alebo zvýhodnenie prvých prihlásených zvýši dôležitosť správy.

 

Dôvera je kľúčom k uzavretiu obchodu

Ak je cieľom e-mailovej komunikácie predaj výrobkov a služieb, bude získanie dôvery otázkou číslo jedna. Zákazník nemá pred sebou konkrétneho predajcu, nemôže využiť svoju intuíciu a posúdiť jeho dôveryhodnosť. Podporte tvrdenia v liste dôkazmi vo forme výsledkov prieskumov, obrázkami, uveďte referencie konkrétnych zákazníkov. E-mail prináša aj úžasnú možnosť videonahrávky a vytvorenie takmer osobného kontaktu. Ak stojíte za svojím produktom, a to by ste mali, nebojte sa poskytnúť záruku vrátenia peňazí, alebo čas na bezplatné vyskúšanie.

 

Uľahčite zákazníkom spoluprácu s vami

Nezabudnite ľuďom povedať, čo by mali po prečítaní vášho mailu urobiť. Pripojte objednávku, návratku, vymenujte všetky spôsoby, akými sa s vami môžu skontaktovať. Priama výzva k vyplneniu vloženého objednávkového formulára spôsobuje často obrovský rozdiel v získanej odozve a predstavuje veľmi cenný nástroj internetového marketingu.

Občas sa stretávam s pokusmi prebudiť zvedavosť práve tým, že odosielateľ neprezradí svoju totožnosť a verí, že ľudia si všetko nájdu na internete alebo začnú pátrať po informáciách. Úprimne, už vás takáto správa primäla k tomu, aby ste sa pustili do zisťovania podrobností? Nechcem nikoho odrádzať od nových a kreatívnych nápadov, ale ak sa pustíte touto cestou, dajte si mimoriadne záležať na otestovaní jej účinku na vašej cieľovej skupine. Pozor, cieľovou skupinou zväčša nebývajú vaši zamestnanci ani pracovníci reklamnej agentúry, ktorá s „geniálnym“ nápadom prichádza.

 

Jedna lastovička leto nerobí

Nečakajte zázraky po prvom liste aj keď môžete zažiť príjemné prekvapenie. Marketing vyžaduje kontinuálnu a vytrvalú prácu. Merajte odozvu na svoje listy, testujte viaceré možnosti titulkov a používajte tie, ktoré sa osvedčili najlepšie. Analyzujte maily konkurencie, ponuky i spamy, ktoré dostávate mailom a inšpirujte sa tým, čo na vás zapôsobí pozitívne. Jednoduchý prieskum a uplatňovanie najúčinnejších možností postupne zvýši efektívnosť vašej komunikácie a využitie marketingového rozpočtu.

(c) 2008 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si webové stránky zdarma!Webnode