Objavte málo známy spôsob ako zdvojnásobiť odozvu priameho marketingu
Direct mail patrí v časoch internetu nesporne k najobľúbenejším nástrojom marketingovej komunikácie. Je to lákavé – žiadne náklady, jednoduché rozposielanie, bezprácne zisky... Alebo to nie je až také jednoduché?
Keby ľudia posielali iba to, čo je vhodné, tomu, kto s tým súhlasí a má o daný produkt záujem, zbierali by asi marketingoví manažéri zlaté ovocie. No ako to už býva, mailové schránky zahltené nezmyselným spamom naučili čitateľov maximálnej opatrnosti. Nemáme čas čítať hlúposti, veľmi rýchlo sme si vypestovali šiesty zmysel na triedenie pošty...
Neznamená to, že by bol spôsob oslovenia priamym marketingom mŕtvy, úspešné zvládnutie podobnej kampane si však vyžaduje oveľa viac pozornosti, lepší nápad a dostatočnú starostlivosť odosielateľa.
Ujasnite si ciele
Aj keď je internetová pošta zadarmo, či vyžaduje len zanedbateľné náklady, neznamená to, že vaši zákazníci potrebujú a chcú o vás vedieť úplne všetko. Kým vôbec začnú vaše maily dostávať, mali by ste mať ich súhlas a oni by mali vedieť, čo od vás môžu očakávať. Nesnažte sa každý získaný kontakt premeniť na okamžitý predaj, doprajte adresátom trochu spoznávania a budovania vzájomnej dôvery. Čím precíznejšie roztriedite svoju databázu, tým jasnejšie a užitočnejšie posolstvo môžete jednotlivým cieľovým skupinám poslať. Čo znamená, že aj ich odozva bude vyššia a kvalitnejšia. Automatizované mailingové systémy to dnes už zvládajú skutočne dobre, treba si však dať námahu pri ich prvotnom nastavení a vytvorení správnych textov.
Čo presvedčí čitateľa, aby e-mail otvoril?
Keď svojich adresátov privyknete na praktické a zmysluplné informácie, otvoria vaše e-maily zo zvyku. Podobne, ako otvárajú poštu od priateľov a známych, pretože vedia, že sa nemusia ničoho obávať. Kým sa tak stane, potrebujete nájsť spôsob, ako ich o hodnote vašich slov presvedčiť. A tu je obvykle kľúčom k úspechu dobre premyslený titulok, resp. v tomto prípade predmet mailu. Marketing nie je matematika, pracuje s ľudskou psychikou a možností je vždy viacero. Zistiť ktorá funguje najlepšie, je potom vecou dobrého testovania. Pozrime sa spolu na niektoré možnosti.
Legendárny americký textár Gary Bencivenga sformuloval tajomstvo dobrého titulku nasledovne: Záujem = Benefity + Zvedavosť
Je v tom železná logika, ktorú Gary podložil desiatkami mimoriadne úspešných kampaní. Dôležité pritom je, aby sa v titulku vyskytli oba prvky. Pretože ľudia radi otvoria niečo, o čom si myslia, že im prinesie úžitok. Ale ak niečo nepošteklí ich zvedavosť, správa pravdepodobne zapadne v záplave iných mailov. Odložia si čítanie na neskôr, čo je obvykle čas, ktorý nikdy nenastane.
Ako by mohol vyzerať titulok, ktorý naplní tieto kritériá? Napríklad takto:
3 tajné tipy dermatológa ako omladiť pleť po štyridsiatke
Ako zlepšiť stav pokožky = praktický úžitok
Aké tajné zbrane používajú na to profesionáli = prvok, ktorý vyvoláva zvedavosť
Keď sa zahĺbite do výsledkov svojich prieskumov, zamyslíte sa nad rozhovormi so zákazníkmi, prehľadáte výsledky vyhľadávania kľúčových slov, máte dobrú šancu, že objavíte problém, ktorý vašich potenciálnych zákazníkov trápi. Naň ponúknite riešenie spôsobom, ktorý dokáže čitateľom, že dobre viete o čom hovoríte. Takto obvykle získate prvú časť titulku, spomínaný praktický efekt. Väčšina marketérov zastane v tomto štádiu a ďalej už nič nehľadá. Ak však chcete dostať lepšie výsledky ako priemer, zamyslite sa, čo by posilnilo titulok o prvok vyvolanej zvedavosti.
Čo ľudí zaujme?
S troškou skúseností a hľadania zvládnete aj túto úlohu. A možností je opäť niekoľko.
Keď budete najbližšie pripravovať svoju direkt mailovú kampaň, nesnažte sa to robiť príliš formálne. Píšete predsa ľuďom, od ktorých očakávate dôveru a ústretovosť. Zamyslite sa, či ste rovnaký model nepoužili v predchádzajúcej korešpondencii, aby všetky vaše titulky nezneli ako melódie z verklíka. Premýšľajte, s kým práve komunikujete a vyzdvihnite to, čo je pre konkrétnu cieľovú skupinu špecifické. A zmierte sa s tým, že niektorý titulok (i celý text) sa vám vydarí viac, niektorý menej. Študujte svoje najväčšie úspechy a snažte sa z nich čerpať inšpiráciu pre budúcnosť.