Mám pripraviť marketingový plán pred začiatkom podnikania a investovať do reklamy vopred? Koľko peňazí musím mať na marketingovú kampaň? Kedy ju mám spustiť? Ako mám nastaviť celkovú stratégiu mojej firmy?
S týmito otázkami sa na mňa často obracajú ľudia, ktorí uvažujú o podnikaní, prípadne chcú svoje doterajšie pôsobenie radikálne zmeniť. Odpoveď nie je jednoznačná, no väčšinou ponúknem adeptovi na úspech dve možnosti:
– Ak absolútne veríte svojmu produktu, dobre poznáte trh a ste si istý, že prinášate niečo, čo cieľová skupina nielen potrebuje, ale bude ochotná aj nakupovať – potom už potrebujete len odvahu. Môžete si vziať úver, hoci aj pár desiatok či stoviek tisíc eur, vyhľadať dobrú mediálnu a kreatívnu agentúru a spustiť kampaň, ktorou oslovíte celý národ. V takomto prípade možno nie som ten správny partner pre vás a obzrite sa v kruhoch úspešných svetových reklamných agentúr...
- Ak cítite, že tieto otázky sú skôr vaším želaním alebo (možno aj správnou) intuíciou, potom s úverom ešte chvíľu počkajte. Určite je dobré, začať sa zaoberať spôsobmi výroby, distribúcie, ich efektívnosťou, ochranou duševného vlastníctva a napokon aj šírením informácií medzi potenciálnych zákazníkov, no prvé kroky v zbieraní skúseností odporúčam nasmerovať do produkcie a predaja.
Neraz sa výrobcove predstavy líšia od skutočnosti. Môžeme byť veľmi blízko tomu, čo trh potrebuje, ale ak to netrafíme presne, bola by drahá kampaň ruinujúca. Stáva sa, že prvé výrobky sú kazové, nemajú ešte všetko, čo treba, že našim službám chýba rýchlosť, presnosť alebo iná žiaduca kvalita. Ak nie ste bohatým dedičom, ktorý rád riskuje, začnite svoje podnikanie v malom. Vyrobte prvé kusy, ponúknite ich na trhu, pýtajte sa ľudí na spokojnosť, očakávania, návrhy na zlepšenie. Spoznajte svojich zákazníkov a otestujte si, ktorá z cieľových skupín má skutočný záujem, dostatočné finančné zdroje a ochotu nakupovať.
Pretože neraz zdanie klame. Zameranie na ľudí, ktorí by naše výrobky najviac potrebovali, môže naraziť na ich sociálny status. Inokedy nezbadáme obrovský obchodný potenciál v oblasti, ktorú sme pri tvorbe výrobku nemali na mysli, ale vyskytla sa „šťastnou náhodou“. Takéto kroky urobíte postupne a v menšom merítku, naučíte sa čosi o predaji, sebaprezentácii, komunikácii s klientmi. Vychytáte muchy, zacielite presnejšie svoje odbytové cesty.
Neznamená to, že by ste v tomto štádiu nerobili žiadnu propagáciu. Ale držte sa takej, ktorej cena váš nezruinuje hneď na začiatku. Využívajte internet, priamy marketing listami či e-mailami, stretnutia s ľuďmi, neplatené články, či plochy a realizujte svoje nápady. Keď vaše prvé kroky začnú prinášať zisk, uvažujte o tom, ako do reklamy investovať určitý podiel z neho. Vlastne ste medzičasom objavili, ktoré kanály najlepšie šíria vaše posolstvo a investícia nebude riskantná.
Keď výroba beží, služby a produkty sú bez chýb a funguje aj vaša distribúcia, sadnite si a začnite plánovať svoju marketingovú stratégiu. V tejto chvíli je možno čas, porozprávať sa s konzultantom alebo so špecializovanou agentúrou. Dokážete zodpovedať otázky o potrebách zákazníkov, nastaviť ceny, charakterizovať svoje silné i slabé stránky a uviesť, v čom ste na trhu jedineční či odlišní od konkurencie.
Nuž, a pokiaľ ani v tomto štádiu nedosahujú vaše zisky milióny (a teda ani podiel určený na reklamu nebude schopný pokryť čatu pomocníkov), nezúfajte. Takto začínali mnohí úspešní ľudia a väčšinou práce sa prehrýzli sami. Pomocnú ruku nájdete na konci svojho ramena – a veľa dobrých rád získate štúdiom, či niekoľkými hodinami poradenstva. Nemusí to byť to drahé, ale znamená to väčšinou prácu a s tou musíte počítať. Marketing nie je pre lenivcov – tu výsledky prináša vytrvalosť, poctivé hľadanie, testovanie, meranie a potom dôkladná aplikácia. Ale keď tým všetkým prejdete, takéto vedomosti vám už nikto nevezme. A ako bude vaša firma rásť, budú vám pomáhať v rozhodovaní i plánovaní.
Pokiaľ ste šťastlivcom, ktorý mal geniálny nápad a zarobil bez práce, gratulujem vám. A ak ním nie ste, vysúkajte rukávy a útechou vám môže byť fakt, že podobne na tom je, či aspoň vo svojich začiatkoch bolo 99 % podnikateľov.