Často dostávam od ľudí návrhy reklamných textov , aby som posúdila, či sú v poriadku, alebo si vyžadujú prepracovať. Nie že by som bola zlomyseľná, ale väčšinou odporučím druhú možnosť. Je to možno aj v tom, že keby ľudia boli presvedčení o kvalite svojich textov, nedávali by ich posúdiť.
V čom reklamní textári – „samoukovia“ najviac chybujú?
Myslím si, že väčšina ľudí by bola schopná napísať dobrý text, ale nevenuje mu dostatok času. Majú pocit, že to jednoduché, zvučné, ľahké posolstvo, ktoré akoby plynulo samé, napadlo reklamného textára bez námahy. Opak je pravdou – aspoň vo väčšine prípadov. Ak textár „vypľuje“ text na papier pomerne rýchlo, je to preto, že v hlave mu už bzučal pekných pár hodín a hodne nad ním rozmýšľal. Svoju úlohu zohráva samozrejme aj skúsenosť, roky praxe, sčítanosť, rozhľadenosť, slovná zásoba. A to nie sú zručnosti, ktoré padajú z neba.
V textárstve skúšajte, hľadajte, vyberajte - tak zvýšite účinnosť
Ak máte pocit, že váš text stále ešte neplynie hladko, verte, že to nebude len pocit. Vráťte sa k nemu a hľadajte jednoduchšie, kratšie, lepšie zrozumiteľné vety. Napíšte si na papier hoci aj desiatky alternatív titulkov, vyberte tie lepšie a postupným triedením sa prepracujte k dvom alebo trom, ktoré sa oplatí otestovať. Ak je to možné, nechajte ich posúdiť ľuďmi z cieľovej skupiny. Ak túto možnosť nemáte, zozbierajte si aspoň viaceré názory zo svojho okolia. Vždy máte šancu, že vás známi upozornia na nejasnosti alebo ťažkopádne vyjadrenie. A je lepšie zistiť to skôr, ako sa listy odošlú, brožúry vytlačia či kampane spustia.
Titulok a úvod textu rozhodnú o prečítaní
Nie je jednoduché napísať prvý odstavec textu tak, aby sa ľudia začítali. Tu je možno aj dôvod, prečo mnohé e-mailové kampane stroskotajú. Ľudí jednoducho neoslovia a mail si neotvoria alebo neprečítajú do konca. Všetky časti textu sú dôležité, lebo čitateľ môže stratiť trpezlivosť a prerušiť čítanie v ktoromkoľvek mieste, ale začiatok je predsa len kľúčový.
Aby sa ľuďom čítalo ľahšie, dávajte do textu medzery, typografické značky, odseky. Uľahčite očiam orientáciu a pomôžte netrpezlivcom, aby preskenovaním titulkov rozhodli, ktorú časť listu preštudujú podrobnejšie.
V závere reklamných textov vystreľte na bránu
Ak ste marketingový text napísali s určitým zámerom, vyslovte ho jasne. Textári často používajú až príliš zdvorilé formulácie, zamotávajú sa do podmieňovacieho spôsobu. Namiesto toho sa vopred rozhodnite, čo chcete dosiahnuť a čitateľovi to jasne oznámte. Namiesto: „Bude nás tešiť, ak sa s nami skontaktujete...,“ povedzte jednoducho: „Vyplňte priložený formulár ešte dnes a rezervujte si svoje miesto na...“ Nedávajte sedem možností, ktoré by mohli byť výsledkom vášho mailingu, rozhodnite sa pre jednu konkrétnu a tú navrhnite. Zabíjať sedem múch jednou ranou je technika, ktorá sa osvedčila v rozprávke, nie v konkurenčnom boji na dnešných trhoch.