Dostali ste už podobné maily, prípadne ste našli reklamné bannery, ktoré sľubovali úžasný biznis model, ktorý premení vašu zatiaľ nenavštevovanú webstránku na zlaté eldorádo? A poznáte osobne niekoho, kto to dosiahol pomocou "takmer zadarmo" ponúkaných modelov?
Vôbec nepochybujem, že internet môže úžasne pomáhať obchodu, získavaniu popularity, podpory či čohokoľvek, na čom tvrdo pracujete a má to pre ľudí hodnotu. Dôraz je na slovách "má to hodnotu". Ak ste dobrým dodávateľom kvalitných výrobkov, môže správne pripravená webka a rozumne zvolená PPC reklama naplniť váš obchod neočakávaným spôsobom. Ak poskytujete hodnotné služby, riešite reálny problém, s ktorým sa vaši zákazníci stretávajú (a pre mňa-za mňa, nech je to aj problém zaručene fungujúcich horoskopov či veštby), môžete pomocou webstránky nájsť tých správnych zákazníkov a spolupracovať s nimi.
Pokiaľ však sami neviete, čo urobiť, aby vaša ponuka bola pre niekoho vôbec zaujímavá, internet tu nepomôže. Oveľa viac by ste sa mali vrhnúť na prieskumy, zisťovanie potrieb, predstáv a snov svojej cieľovej skupiny a na základe toho najprv svoj produkt vytvoriť.
Raz som si na internetovom fóre prečítala zúfalú otázku čitateľky, ktorú adresovala internetovému odborníkovi P. Marshallovi. Sťažovala sa, že napriek tomu, že dodržiava všetky jeho rady, jej stránka zatiaľ nezarobila ani cent. P.M. si prezrel jej stránku a odpísal jej úprimný list, v ktorom jej dôvod neúspechu vysvetlil. Dotyčná dáma totiž predávala poradenstvo, ako zarobiť na internete! Bolo by to smiešne, keby to nebolo smutné...
V inej "nadšenej" internetovej skupine som si zase prečítala, že zbohatnúť na webe je hrozne jednoduché. Stačí len zozbierať (rozumej pokradnúť) obsah z rôznych stránok skutočných expertov, zbastliť to do vlastného produktu - a predávať ako po masle. Všetci sa potrhajú, aby si tento skvelý produkt kúpili, veď internet je svetová tržnica. A ako na to s tým predajom, to je práve služba, ktorú si máte kúpiť u autora týchto rád.
Priznám sa, takéto dobré rady ma znechucujú. Nemyslím si totiž, že ľudia sú hlúpi a bez rozmyslu kupujú mačku vo vreci. Aj keď moje služby nedávam zadarmo, až do posledného okamihu garantujem vrátenie peňazí, ak by si niekto povedal, že moja pomoc nemala pre neho hodnotu, akú som mu fakturovala. Dosť ťažko si viem predstaviť, že by som našla reálneho a seriózneho zákazníka na "rýchlokvasené poradenstvo".