Či ide o obchodné, rodinné alebo priateľské vzťahy, občas sa nám prihodí niečo, čo nevypáli dobre. Nemám na mysli úmyselné poškodenie zákazníka alebo partnera, také čosi, dúfam, čitateľov môjho blogu ani nenapadne urobiť. Skôr ide o rôzne nedorozumenia, nechcene spôsobené problémy, ktoré v horšom prípade prerastú do hádky. Čo s nimi?
Ospravedlnenie je balzam, ktorý lieči zranené vzťahy
Keď sa už hádka či nedorozumenie udialo, nepomôže sa tváriť vyhýbavo. Úprimné ospravedlnenie pomôže prekonať roztržku a občas dokonca položí základ ešte silnejšieho puta. Majte na pamäti, že ospravedlnenie je spojené s prevzatím zodpovednosti. Neskúšajte to s výhovorkami, ani manipuláciou druhej strany.
Zažila som situáciu, keď mi dodávateľská reklamná agentúra priniesla na poslednú chvíľu kreatívny návrh, ktorý sa nedal použiť. Aj keď problém nastal a nedalo sa mu zabrániť, úprimné vysvetlenie, ospravedlnenie a rýchla náprava chyby ma presvedčili, že títo ľudia sú predsa len spoľahlivým partnerom. Dokázala som pochopiť dôvody a pozrieť sa na vec z ich pohľadu, paradoxne to našu budúcu spoluprácu zlepšilo a posilnilo.
Aké má byť ospravedlnenie?
Nemusí byť zbytočne dlhé a rozmazávajúce problém. Predpokladom je úprimná snaha o zvládnutie situácie, nie ľahostajné „prepáčte“ ponad plece. Ak naozaj chcete vzájomné vzťahy napraviť, nie je vhodné ani vysvetľovanie typu: „Je mi ľúto, že to tak vnímate, ale pravda je taká....“ Znie to skôr tak, že druhá strana sa mýli a my sme bezchybní. Nechcime vysvetľovať, kto má a nemá pravdu, ak nám naozaj ide o vyriešenie problému.
Ak skutočne cítime, že je potrebné vysvetliť nedorozumenie, povedzme to jasne a citlivo, napríklad: „Ospravedlňujem sa, za to čo som povedal a je mi ľúto, že sa Vás to dotklo. V skutočnosti som mal na mysli, že ...“ a proste pridajte empatickejšie vysvetlenie, ktoré druhú stranu nezasiahne.
Neospravedlňujte sa, ako to nemyslíte vážne
Verte, že druhá strana vycíti, ak svoje vety nemyslíte úprimne. Ak teda naozaj stojíte za svojím, neľutujete toho, čo sa stalo, nesnažte sa to ospravedlňovať nepravdou. Môj názor je, že aj v takomto prípade pomôže jedine komunikácia a nie urazené mlčanie, no musí ísť o pravdivé slová, predstieraním čohosi si len koledujeme o ďalšiu roztržku.